Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід    Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | RSS        
ОТРИМАННЯ РОБІТНИЧОЇ ПРОФЕСІЇ - ЗАПОРУКА УСПІШНОГО МАЙБУТНЬОГО
Меню сайту
Вхід
Логин
  

Пароль




Регистрация на сайте!
Забыл пароль      

  
Головна » Статті » Інформаційні та методичні матеріали » Методичні розробки

Сценарій літературно-музичної композиції присвяченої 295 річниці з дня народження Г. Сковороди

1-В:  3 грудня 1722 р. на Полтавщині в козацькому містечку Чорнухи колишнього Лубинського полку (тепер Лохвицького району) в сім’ї малоземельних селян - козаків Сави і Пелагеї Сковородів народився хлопчик, якого нарекли Григорієм.

2-В: Тоді ніхто не міг знати, що згодом з маленького хлопчини виросте одна з найяскравіших постатей України 18 століття.

Григорій  Сковорода  –  великий письменник, мислитель та громадський діяч, що стояв на позиціях демократа, гуманіста, представника трудового народу.

1-В: Сковорода завжди пишався тим, що зростав між трудовим, знедоленим народом. Так, в одному із своїх віршів протиставляючи себе панам - багатіям, з гордістю писав: «Вас Бог одарив ґрунтами, але раптово може то пропасти, А мій жребій з голяками, а Бог мудрості дав часть»

2-В: І справді. Не дала доля Сковороді ґрунтів, маєтків, знатності, багатства, зате щедро обдарував його мудрістю, великими розумовими здібностями.

1-В: З дитинства Григорій Сковорода виявляв великий інтерес до рідної природи, до життя простого народу і до його багатих поетичних скарбів, до прекрасних пісень.

                                          Вірш «Гей, поля, поля зелені»

                                              Гей, поля, поля зелені,

                                              Зелом-квітом оздоблені!

                                              Гей, долини, і балки,

                                              І могили, й пагорки!

                                              Гей ви, вод потоки чисті!

                                              Береги річок трависті!

                                              Гей же, кучері які у дібров сих і гайків!

                                              Жайворонок над полями,

                                              Соловейко над садами,-

                                              Той під хмарами дзвенить, сей же гілля лящить.

                                               А коли дійде дениця,

                                               То прокинулася птиця.

                                               Музика звучить навкруг, у повітрі шум і рух!

                                               Тільки сонце визирає -

                                               Вівчар вівці виганяє,

                                               На сопілочку свою копить трелі по гаю.

                                               Пропадайте  думи трудні

                                               І міста багатолюдні.

                                               Я й на хлібові сухім  житиму в раю такім.

2-В: Полтавщина, Харківщина здавна славилися кобзарями, думами, піснями і це було важливим фактором у формуванні поетичного хисту майбутнього поета.

Пісня: « Соловейку, сватку, сватку».

                               Соловейку, сватку, сватку,

                               Чи бував же ти в нашім садку?

                               Чи видав же ти, як мак сіють?

                               Ой так, ой так, ой так сіють мак.

                               Соловейку, сватку, сватку,

                               Чи бував же ти в нашім садку?

                               Чи видав же ти, як ріс мак?

                               Ой так, ой так, ой так проріс мак.

                               Соловейку, сватку, сватку,

                               Чи бував же ти в нашім садку?

                               Чи видав же ти, як рвуть мак?

                               Ой так, ой так, ой так рвуть мак.

                               Соловейку, сватку, сватку,

                               Чи бував же ти в нашім садку?

                               Чи видав же ти, як їдять мак?

                               Ой так, ой так, ой так їдять мак.

1-В: З раннього дитинства маленький Грицько виявив цікавість до науки, рано навчився граматики, а коли підріс, то вирішив піти, босими ногами аж до Києва. Було йому лише 16 літ.

2-В: Саме тут знаходився на Україні єдиний вищий навчальний заклад,  Києво- Могилянська академія, де вчилися здібні юнаки не лише всієї України, а приїжджали з Болгарії, Сербії, Румунії, Молдавії.

1-В: В часи навчання Сковороди, протягом 1738 - 1750рр.,  Києво-Могилянська академія переживала період свого піднесення внаслідок реформ, які у дусі відродження і гуманізму були розпочаті Феофаном Прокоповичем, а потім продовжені вчителем Сковороди  Гордієм  Кониським,  яких він з вдячністю згадує в своїх творах.

2-В: Київська академія дала Сковороді знання гуманітарних наук класичних і новоєвропейських мов, філософії  та літератури. Тут він познайомився з вченням античних та західно - європейськими філософами, а  також  навчився вести суперечки і диспути.

Ось діалог:             Розмова про премудрість.

Людина:

                         Сестрице люба, чи інакше звешся ти?

                         Ти мати стрункості, а також доброти,

                         Скажи своє ім’я, скажи мені сама,

                         Бо хто без тебе думки упіймає?

Мудрість:      

                         Софією по-грецьки звали в давній вік,

                         А мудрістю зове всяк руський чоловік,

                         Та римлянин мене Мінервою назвав,

                         Християнин Христа імення мені дав.

Людина:

                         Скажи, живеш  і в кінській стороні?

Мудрість:

                         Там інше ім’я надано мені.

Людина:

                         Так  ти і серед варварів живеш?

Мудрість:

                          Ну що це за дурноту ти плетеш?

                          Без мене навіть рисці не бувають,

                          Чому ж між хінцями мені не існувать?

                          Де ніч і день живе, де літо і весна,

                          Із батьком правлю  я  у скрізь сама одна.

Людина:

                          А батько хто?

                          Питаю з дурноти.

Мудрість:

                          Пізнай мене, то й батька взнаєш ти.

Людина:      

                          А з гінцями живеш ти як, відкритий?

Мудрість:

                          Так само, як і тут: дивлюсь хто мій, то мій.

Людина:

                          Адже самі загиблі там живуть?

Мудрість:

                          Сестра вам бреше, геть - но, я і тут.

Людина:

                          Хіба у тебе є сестра?

Мудрість:

                          Увіч !

                          Звичайно ж, є як в дно сестрою ніч.

Людина:

                          І бреше, хоч з тобою і в рідні?

 

Мудрість:

                          Один в нас батько, діти ж не одні.

Людина:

                       А ймення як?

Мудрість:

                       Їй сто імен. Вона.

                       У росіян є безтолковщина.

Людина:

                       А роги є?

Мудрість:

                        Дурний!

Людина:

                        Чи борода?

                        Чи в клобуці?

Мудрість:

                        Покинь! Воно склада

                        І суть тебе, як хочеш. Гей-но! Зникли пріч!

                        Я біля тебе, наче біля світла ніч.

Людина:

                        Зникни краще ти! Біжи з очей моїх,

                        Дурна сама ти, здурено, на сміх.

                        Про все, чого нема ніде, плетеш,

                        І, прямо кажучи, дурноту ти верзеш.

                        Зродився тут народ і навчений не так,

                        Тож дикі брехні слухать не мастак.

                        Бо може віднайтись один лише такий,

                        Щоб уподобав дикий смисл твій.

1-В: Ще будучи студентом академії Сковорода в 1742р. приїхав у Петербург де жив при дворі Цариці Єлизавети, як співак придворної капели. Григорія Савовича було взято у придворні співаки за його чудовий голос і музичні здібності. Сковорода був великим любителем співу і музики, славився як виконавець пісень, автор їх текстів та мелодій.

 

2-В: Він грав на багатьох інструментах - сопілці,  флейті, яку сам удосконалив, скрипці, гуслях, бандурі. Деякі пісні Сковороди ще за його молодості будучи близькими народові за змістом і мелодіями, увійшли у репертуар народних співців, кобзарів та ліриків.

Пісня «Всякому місту- звичай і права»

                            Всякому місту - звичай і права,

                            Всяка тримає свій ум голова;

                            Всякому серцю – любов і тепло,

                            Всякеє горло свій смак віднайшло.

                            Я ж у полоні нав’язливих дум:

                            Лише одне непокоїть мій ум.

                           Панські Петро для чинів тре кутки,

                           Федір - купець обдурити прудкий,

                           Той зводить дім свій на модний манір,

                           Інший гендлює, візьми перевір!

                           Я ж у полоні нав’язливих дум:

                           Лише одне непокоїть мій ум.

                           Той безперервно стягає поля,

                           Сей іноземних заводить телят.

                           Ті на ловецтво готують собак,

                           В сих дім, як вулик, гуде від гуляк,

                           Я ж у полоні нав’язливих дум:

                           Лише одне непокоїть мій ум.

                           Любить юриста на смак свій права,

                           З диспутів учню тріщить голова,

                           Тих непокоїть Венерин амур,

                           В мене ж турботи тільки одні,

                           Як з ясним розумом вмерти мені.

                           Знаю, що смерть – як коса запашна,

                           Навіть царя не обійде вона.

                           Байдуже смерті, мужик чи то цар,-

                           Все пожере, як солому пожар.

                           Хто ж бо зневажить страшну її сталь?

                           Той в кого совість, як чистий кришталь…

1-В:  В 1750 р. Сковорода покинув навчання в академії і помандрував за кордон шукати нових знань. Три роки жив у різних країнах. Служив співцем при церкві російського консульства в Угорщині, в Токаї, побував у Будапешті, Австрії, Словаччині, відвідав Німеччину і далеку Італію.

2-В: І всюди невтомний мандрівник поглиблює свої знання. Він знайомиться з наукою , мистецтвом, побутом, звичаями, фольклором народів Європи.

1-В: В 1753р. Сковорода повертається на батьківщину. Пора навчання для 30- річного Сковороди була закінчена. Але і тепер у нього не зменшилася жадоба до знань. Вже будучи навіть літньою людиною він любив підписувати свої листи називаючи себе студентом.

2-В: У ці роки починається велика громадська, літературна і педагогічна діяльність Сковороди. Працюючи на посаді викладача поетики в колегіумі м. Переяслава викладає учням курс поетики

1-В: Його новаторський курс викликав невдоволення у епіскопа Івана Козловича, який відав цією школою. Сковорода був непохитним у своїх поглядах, опозиції до тодішніх порядків та їх прибічників – чи то світського, чи виховного етапу. Сковорода полишає місце праці. Це була перша спроба твердості його духу.

1-В: Все подальше життя Сковороди було суцільною історією того , як «світ» повив його в свої тенета, але не міг спіймати. Тодішні вельможі духовного чи світового знання не раз пропонували обдарованому і високоосвіченому Сковороді блискучу кар’єру, але він відхилив ці спроби.

2-В: Викинувши за плечі торбину з найпотрібнішими книгами і речами у бідному селянському вбрані, не маючи власної домівки, ні сім’ї, з посохом у руці мандрує Сковорода з міста до міста, від села до села, від хатини до хатини сіючи в душах людей слово.

Вірш:

                   В город  не піду багатий на полях я буду жить,

                   Вік свій буду коротати там, де тихо час біжить,

                   О діброво! О зелена! Моя матінко свята!

                   Тут веселість лиш для мене щиру тишу розгорта.

                   Бо міста хоча й високі в море розпачу штовхнуть.

                   А ворота і широкі у неволю заведуть.

                   О діброво! О зелена!...

                   Ні, не хочу їздить в море задля золотих одеж,

                   Бо вони ховають горе, сум і страх, журу без меж.

                   О  діброво!...

                   Йти гидую з барабаном завойовувать міста,

                   Чи лякати пишним саном, щоб хилилась дрібота.

                   О діброво!...

                   Дух мій і наук не хоче, окрім розуму свого

                   Крім Христа святих пророчень – раю чистого мого.

                   О діброво!...

                   І нічого не бажаю, окрім хліба та води,

                   Вбогість, я за друга маю з нею ми давно свати.

                   О діброво!...

                   Мій маєток прежаданний спокій, воленька свята.

                   Окрім вічності, для мене лиш дорога свята.

                   О діброво!...

                   А коли во всього того гріх ти зборем до кінця,

                   То скажи тобі якого ж треба прагнути кінця?

                   О діброво!...

                   Здраствуй, любий мій спокою! Ти навіки уже мій!

                   Добре бути нам з тобою ти для мене, а я твій.

                   О діброво! О свободо! Я в тобі почав мудріть

                  І в тобі, моя природо, шлях свій хочу закінчить.

2 – В: Мандруючи філософ любив зупинятися там він знаходив людей з розумом і серцем. Мав багато друзів. Його життя не менш цікаве ніж його творчість. «Він жив так, як учив і учив так, як жив»

1-В: Веселий і бадьорий, хоч і бідний таким був Сковорода. В особистому житті він любив людей, компанії, бенкети з друзями і однодумцями; а музичив аж до старості. Мав пристрасть до книг, картин, театру, живої природи. Був невичерпним оптимістом. Любив гумор.

Байки: « Собаки»

У селі в господаря жили 2 собаки. Сталось так, що мимо воріт проїжджав незнайомець. Одна з них вискочила на дорогу і погавкавши для вигляду повернулася у двір. Друга собака запитала: « Що тобі від того прибуло?»

«Так хоч не так скучно» - відповіла вона.

2-В: Великого мудреця,  Григорія  Сковорода не раз запрошували прийняти духовний сан, чернецтво. Зробив таку спробу Білгородський Єпископ Йосип Миткевич, на що той відповів: « Хіба ви хочете, щоб я збільшив число фарисеїв? Їжте жирно, пийте солодко, одягайтесь м’яко та будьте  ченцями. А для мене головне задовільнитися в малому, у помірності аби зберегти себе у цілості.

1-В: Спокушали Сковороду високими світськими посадами. Одну з них йому запропонував сам Харківський губернатор, на що філософ відповів: «Шановний пане! Світ подібний до театру. Щоб грати в театрі треба вибирати роль за здібностями». Саме цариця Катерина II кликала його у свій двір. У відповідь поет сказав: « Моя сопілка і вівця дорожчі царського вінця.»

2-В: В 1790-х р. Сковорода написав останній твір «Потоп зміни», в якому переказував свої лекції. Цим він ствердив непохитність своїх поглядів і ніби замкнув коло свого філософського доробку.

1-В: В 1794р. Сковорода повертається на Україну в село Іванівка, до своїх друзів Ковалівських недалеко від Харкова  там і помер 9 листопада  цього ж року. Поховати себе заповів серед природи, на високому місці, біля гаю.

2-В: За своє довге подвижницьке життя Сковорода сходив багато доріг. Давно занесені пухом його сліди, закинуті криниці з яких він пив воду, але одна з них «Холодна Сковородинська криниця» у селі Бабаях на Харківщині є і понині.

Вона старанно оберігається.

1-В: Ще за життя Сковорода мав зцілителя,  який знаходив для нього не тільки слова шани і любові. Цілитель цей – народ, який зберіг у своїй пам’яті численні перекази, легенди про поета – любомудра.

                           Благословенні ви, сліди

                           Не змиті вічності дощами

                           Мандрівника Сковороди.

                           З припорошілими саквами

                           Щодо цілющої води

                           Простує, занедбавши храми.

                                                          М. Рильський.

Категорія: Методичні розробки | Додав: Virtyoz (10.11.2017)
Переглядів: 2784 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Пошук по сайту
Ми на карті
НМЦ ПТО
Освітній портал
ВПУ-71 © 2024